Wzywanie pacjentów do gabinetu lekarskiego – jak to zrobić zgodnie z RODO?

Procedury RODO w przychodni

Ochrona danych osobowych, zgodnie z rozporządzeniem RODO, stała się już nieodłączną częścią naszego życia. Dotyczy ona nie tylko osób prywatnych, ale również zmieniła zupełnie funkcjonowanie podmiotów publicznych. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, każdy ma obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa w obrębie przetwarzania danych osobowych. To samo dotyczy specyfiki pracy w przychodni lekarskiej, szpitalach czy prywatnych gabinetach lekarskich.

RODO doprowadziło do tego, że niemal każda organizacja musiała zmienić zasady swojego funkcjonowania. Dane personalne, dzięki którym ktoś mógłby zostać zidentyfikowany, powinny zostać ukryte, a między innymi placówki medyczne oraz prywatne gabinety lekarskie musiały znaleźć sposób na dalszą współpracę z pacjentami. Zaniedbanie RODO i ochrony danych osobowych może się wiązać z poważnymi konsekwencjami. Jak zatem zgodnie z RODO prowadzić gabinet lekarski? W jaki sposób bez wymienienia nazwiska wzywać pacjentów do gabinetów lekarskich?

Czym jest RODO w gabinecie lekarskim?

RODO przez wiele miesięcy było zupełnie niezrozumiałe dla niektórych podmiotów publicznych oraz prywatnych. Należało zatem odpowiedzieć sobie na pytanie czym właściwie RODO jest i dlaczego tak istotne jest odpowiednie przygotowanie się do tego, aby chronić dane osobowe. W szczególny sposób musiały przygotować się gabinety lekarskie, przychodnie lekarskie, a także szpitale, gdzie takie dane w łatwy sposób mogłyby zostać podane do wiadomości innych pacjentów.

Zgodnie z RODO dane osobowe to wszelkie informacje, które pozwalają na zidentyfikowanie osoby fizycznej. Niezależnie czy odbywa się to w sposób pośredni czy bezpośredni. RODO zabrania udostępniania takich danych jak:

  • dane personalne,
  • miejsca zamieszkania,
  • indywidualne numery identyfikacyjne,

a także innych informacji określających fizjologiczną, fizyczną, społeczną oraz kulturową tożsamość.

Jeszcze do niedawna w przychodniach można było spotkać się z niewłaściwym sposobem rejestracji pacjentów, a także wywoływaniem ich do gabinetu w sposób pozwalający na łatwe zidentyfikowanie chorego. Takie naruszenie zasad RODO oznaczało naruszenie bezpieczeństwa danych osobowych, przez co prowadziło do działań niezgodnych z prawem.

Procedury RODO w przychodni

Jak zmieniła się sytuacja po wprowadzeniu RODO?

Wszyscy pamiętają, jak jeszcze kilka lat temu do gabinetów lekarskich specjaliści wywoływali pacjentów po imieniu lub nazwisku. Pomimo tego, że usprawniało to cały proces, a pacjenci faktycznie wchodzili do gabinetu w określonej odgórnie kolejności, sprawę skomplikowało RODO. Do podobnych działań dochodziło w miejscach rejestracji, gdzie rejestratorki medyczne nierzadko prosiły o podanie na głos danych personalnych pacjenta.

Aktualnie sytuacja się zmieniła, a podmioty lecznicze są zobowiązane do przestrzegania zasad i wprowadzenia procedur RODO w przychodni. Jak teraz wygląda sposób wzywania pacjentów do gabinetu lekarskiego zgodnie z RODO?

Procedury RODO w przychodni – jak je wprowadzić?

Od momentu wejścia w życie ustawy o ochronie danych osobowych, gabinety lekarskie nie tylko zmieniły sposób prowadzenia dokumentacji medycznej, ale również zasady wpuszczania pacjentów do gabinetów.

Obecnie najczęściej pacjenci są wywoływani do gabinetów lekarskich na podstawie numerów identyfikujących, które zostały im podane w momencie rejestracji. Takim numerem dysponuje również lekarz, który o odpowiedniej godzinie jest zobowiązany przyjąć pacjenta w swoim gabinecie.

Zdarza się, że lekarze wywołują pacjentów jedynie na podstawie imienia, dzięki czemu nie udostępniają konkretnych danych innym osobom znajdującym się w poczekalni. Możliwe jest wezwanie również pacjenta jedynie po godzinie, na jaką został umówiony.

W wielu przychodniach i gabinetach lekarskich, dzięki konsultacji z adwokatem specjalizującym się w RODO, usprawniono cały proces ochrony danych osobowych – w tym właśnie rejestracji oraz wywoływania ich do gabinetu. Lekarze nierzadko mieszają różne metody identyfikacji pacjenta bądź wzywa pacjentów przy pomocy elektronicznego systemu identyfikacji pacjentów.

Procedury RODO w przychodni

Pomoc kancelarii prawnej

Kwestia ochrony danych osobowych jest na tyle istotna, że warto zasięgnąć porady prawnej doświadczonej kancelarii prawnej, która na bieżąco udziela pomocy w tym zakresie. Adwokat specjalizujący się w RODO z pewnością udzieli wszystkich niezbędnych informacji, a także pomoże w przygotowaniu odpowiednich procedur. Profesjonalna kancelaria prawna świadczy zwykle również usługi Inspektora Danych Osobowych, a także wspiera w przygotowaniu do kontroli organów sprawdzających.

 

Odwiedziny:
356
Rodzaj zawartości:
Prawo medyczne